Kostky budiž vrženy

Jak dokáže molitanová kostka zpestřit výuku tak, aby o tom doma chtěly děti vyprávět?  Pro inspiraci jsme zašli za Mgr. Michaelou Bajcárovou na ZŠ Antonína Čermáka (Praha 6).  

 „Molitanové větší kostky pro nás byly v první a druhé třídě skvělým pomocníkem. Díky nim si žáci rozvíjeli své početní znalosti a hod kostkou pro ně byla také zábava. Úplně prvním krokem bylo určit celkový počet teček na kostce a svůj výsledek každý žák například vytleskal. Kostky dětem sloužily i jako prostředník pro spojení pohybových aktivit s matematikou. S touto pomůckou se dá dělat spousta věcí a záleží také na kreativitě učitele. Já osobně jsme je využívala při procvičování sčítání i odčítání – hra družstev či jednotlivců proti sobě. Při úvodu do 3D geometrických tvarů to byly právě kostky, které děti zkoumaly ze všeho nejdřív.“

foto: www.kidtowneu.cz

Hru s kostkami zařazuje Michaela buď na rozehřátí na začátku hodiny, nebo pro uvolnění po delším soustředění. Děti se učí počítat, ale také se protáhnou a trochu si zacvičí. Michaela už teď přemýšlí, jak kostky zařadit do výuky třeťáků. Těšíme se na další nápady. Kostky můžete zakoupit zde.

Jak to dělám já, Daniel Pražák

učí zeměpis, přírodopis a angličtinu na ZŠ Strossmayerovo nám. v Praze, natáčí podcast Hovory z kabinetu a působí v iniciativě Otevřeno

foto: web zs-stross.cz

“Skvělá aplikace pro brainstorming, zjišťování vstupních znalostí žáků i sbírání zpětné vazby jen Mentimetr. Jeho výhodou je krásné grafické zpracování vašich výstupů. Při hodinách zeměpisu využívám interaktivní atlas na atlas.mapy.cz. Umožňuje třídit, filtrovat a indexovat země podle různých kritérií a ve výuce pak hledat vztahy, klást složitější otázky a vést žáky k hledání souvislostí. Rád také využívám videoarchiv České televize ČT edu, který je uzpůsobený a utříděný pro učitele. Videa jsou roztříděná podle stupně vzdělávání a předmětů. Inspiraci hledám i v učitelských skupinách na FB: Učitelé+, Ta učí tak a ten zas takhle… Spoustu tipů najdete také v „Informačních aktovkách“ na FB Otevřeno.”