Hrací kostky dědy Lesoně – porovnejte sílu jednotlivých družstev zvířátek

Učitelům Hejného metody není třeba postavu dědy Lesoně představovat. Pro ty, kteří se s Hejného metodou teprve seznamují, dovolte krátký úvod. Děda Lesoň je didaktické matematické prostředí, které je uvedeno příběhem o dědovi Lesoňovi, který má rád zvířátka, pečuje o ně a pořádá pro ně hry. Jednou z nejoblíbenějších je přetahovaná. Děda se stará o hodně zvířátek, nejradši má myši, kočky a husy. Každé ze zvířátek má svou sílu. Myši jsou nejslabší, kočky jsou silnější a husy ještě silnější. Když pro ně děda Lesoň připravuje přetahovanou, ví, že když se přijde myš přetahovat s kočkou, kočka vyhraje. Ale když k myši přiběhne ještě jedna myš a budou se přetahovat s kočkou, přetahovaná dopadne nerozhodně. V jiné přetahované, když se kočka přetahuje s husou, vyhrává husa. Ale když kočce přijde na pomoc myš, tak přetahovaná s husou dopadne nerozhodně.

K využití principu přetahované jsou k dispozici Hrací kostky se zvířátky dědy Lesoně. Každá kostka má na stranách nalepené ikony šesti nejslabších zvířátek dědy Lesoně (myš, kočka, pes, husa, koza, beran). 

Kostky jsou určeny k porovnávání síly jednotlivých družstev zvířátek. Při hře dvou hráčů hodí každý čtyřmi kostkami, a pak žáci řeší, které družstvo je silnější. Je možné házet i menším počtem kostek, aby byly úlohy jednodušší.

zdroj: Tereza Veselá photo

Hrací kostky se zvířátky dědy Lesoně objednávejte zde

Prolistujte si Kidtown Edu katalog vzdělávacích pomůcek 2020/21 zde.

Stolní hodinový kalendář – digitální a analogový čas pohromadě

Ptají se vás často děti, kolik je právě hodin? A chtějí se je samy naučit? Nebo možná rozpoznají čas podle hodinových ručiček, ale digitální čas jim dělá problém. Pořiďte jim stolní hodinový kalendář, díky kterému bude problém pryč. Na kalendáři vedle sebe uvidí ciferník s ručičkama i digitální čas. A mohou ho variabilně nastavovat. Hodinový kaledář je z pevného papíru a hezky se vejde dětem na pracovní stůl.

zdroj: Tereza Veselá photo

Oblíbené pomůcky a aplikace Ondřeje Zabloudila Pechníka


Učí češtinu na ZŠ Pozořice a vyučuje českou literaturu 1. poloviny 20. století a multikulturalismus v české literatuře na PedF MU v Brně. Vedle toho dělá technického redaktora ve vědeckém časopise Pedagogická orientace a je členem spolku Otevřeno, který podporuje vzdělávání pedagogů.

zdroj: otevřeno.org


Webovky Příběhy na 50 slov jsou skvělým zdrojem inspirace i materiálu pro výuku. Slabší příběhy můžete žákům nabídnout k opravení nebo vylepšení, ty povedené zase jako motivaci k překonání a hned máte skvělé slohové cvičení na vytváření pointy nebo dialogu. Příběhy lze propojit se sociálními sítěmi, status o 50 slovech si zvládne přečíst každý. Na sociální síti pro čtenáře Databazeknih.cz si zase žáci mohou vytvořit profil, zaznamenávat, co přečetli, hodnotit knihy hvězdičkami a komentovat je (psát minirecenze). Je to dobrá alternativa ke klasickému čtenářskému deníku a učitel tak vidí, co žáci čtou a co si o knihách myslí, na což se dá ve výuce dobře navázat. Množství vzdělávacích podcastů i četby na pokračování nabízí Český rozhlas, například v novém pořadu V izolaci současní čeští spisovatelé mluví o svých zkušenostech s karanténou. Blog Tajný učitel nabízí články o moderních a aktivizujících výukových metodách, které autor představuje, prakticky testuje a rozvádí. Je dějepisář a občankář, ale většina metod se dá na češtinu adaptovat. Další tipy hledejte na Otevřeno.org.