Židle pro všechny s potřebou vestibulárních podnětů

Potíže dokončovat úkoly a pracovat v časovém tlaku, snadno se rozptýlí vnějšími podněty, zapomínají pomůcky a úkoly, vykřikují v hodině, neposedí, chodí po třídě, vrtí se. To jsou některé z projevů dětí s tzv. ADHD, tedy syndromem poruchy pozornosti s hyperaktivitou.

Školní výuka je pro tyto děti náročná, ovšem nejen pro ně. Děcko s takovou diagnózou může výrazně narušovat hodinu a komplikovat tak výuku učiteli i dětem. O tom jste se leckteří přesvědčili. „Lze s tím však pracovat,“ radí psycholožka a speciální pedagožka PhDr. Eva Šimotová.

zdroj: Tereza Veselá photo

„Skvělou základní pomůckou, která mírní projevy hyperaktivity a vedou pozornost dětí s ADHD, jsou balanční židle,“ potvrzuje PhDr. Šimotová. „Balanční židle totiž umožňují setrvávat v motorickém neklidu, aniž by dítě rušilo ostatní. Napomáhají též ventilovat napětí, kterému je dítě vystaveno.“

Vyzkoušejte židle Tilo. Jsou vhodné pro děti i dospělé se speciálními potřebami. Autisty, hyperaktivní (ADD nebo ADHD), Aspergerovým syndromem, poruchami učení, nebo s poruchami pozornosti, pro osoby , které k soustředení potřebují vestibulární podněty. Židle díky neklouzavé oblé spodní straně umožňuje  otáčet
se a naklánět se v rozmezí 360°, což zlepšuje smysl pro rovnováhu a vestibulární vnímání. Také k posílení vnitřních a zádových svalů.

Balanční židle Tilo můžete objednávat zde:

Prolistujte si Kidtown Edu katalog vzdělávacích pomůcek 2020/21 zde.

Březnové číslo ke stažení

Se začátkem března je tu nové vydání měsíčníku Gramotní. Můžete se těšit třeba na článek o introvertních dětech ve třídě, na rozhovor se socioložkou Lucií Jarkovskou o citlivé genderové výuce a moderní sexuální výchově a další. Prolistovat březnové vydání můžete zde, níže i ke stažení jako.pdf. Doufáme, že vás aktuální obsah zaujme.

Foto: Freepik.com

Oblíbené aplikace a pomůcky pro výuku občanské výchovy Leony Sochové

Leona Sochová studuje Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy, doučuje němčinu a má certifikát na vedoucího DofE (The Duke of Edinburgh´s International Award), což je seberozvojový progam pro mladé do 24 let založený na neformálním vzdělávání formou zážitkové pedagogiky. Je členkou hnutí Otevřeno podporujícího vzdělávání učitelů.

zdroj: archív L. Sochové

Jeden svět na školách zpřístupnil v rámci distančního vzdělávání na své portálu jsns.cz své dokumentární a naučné filmy pro veřejnost. Každý film obsahuje instrukce pro učitele a aktuálně i pro rodiče, jak s ním ve výuce, respektive doma pracovat, i úkoly pro žáky. Slavne-dny.cz je metodický portál k pořadu Slavné dny internetové televize Stream.cz, který shrnuje informace k významným a zdaleka ne jen historickým událostem. Žáci se tak zábavnou formou mohou dozvědět nejdůležitější fakta z naší historie. Slavné dny se skvěle hodí do dějepisu, ale i do občanské výchovy. Zábavné online procvičování, a to zdaleka ne jen v občanské výchově, ale i dalších předmětech, najdete na portálu skolasnadhledem.cz. Web TrainBra.in se zase snaží především o rozvoj kritického myšlení. Žáci se na tam učí efektivně pracovat s vlastním rozumem a logikou a dozví se a následně si procvičí, co je to hoax, deep fake nebo jaké existují argumentační fauly. Na webu Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd Obcankari.cz najdete množství pracovních listů, ale i různých jiných výukových materiálů. Pro přístup k některým z nich je zapotřebí se registrovat. Další tipy najdete na Otevreno.org

Oblíbené pomůcky a aplikace Ondřeje Zabloudila Pechníka


Učí češtinu na ZŠ Pozořice a vyučuje českou literaturu 1. poloviny 20. století a multikulturalismus v české literatuře na PedF MU v Brně. Vedle toho dělá technického redaktora ve vědeckém časopise Pedagogická orientace a je členem spolku Otevřeno, který podporuje vzdělávání pedagogů.

zdroj: otevřeno.org


Webovky Příběhy na 50 slov jsou skvělým zdrojem inspirace i materiálu pro výuku. Slabší příběhy můžete žákům nabídnout k opravení nebo vylepšení, ty povedené zase jako motivaci k překonání a hned máte skvělé slohové cvičení na vytváření pointy nebo dialogu. Příběhy lze propojit se sociálními sítěmi, status o 50 slovech si zvládne přečíst každý. Na sociální síti pro čtenáře Databazeknih.cz si zase žáci mohou vytvořit profil, zaznamenávat, co přečetli, hodnotit knihy hvězdičkami a komentovat je (psát minirecenze). Je to dobrá alternativa ke klasickému čtenářskému deníku a učitel tak vidí, co žáci čtou a co si o knihách myslí, na což se dá ve výuce dobře navázat. Množství vzdělávacích podcastů i četby na pokračování nabízí Český rozhlas, například v novém pořadu V izolaci současní čeští spisovatelé mluví o svých zkušenostech s karanténou. Blog Tajný učitel nabízí články o moderních a aktivizujících výukových metodách, které autor představuje, prakticky testuje a rozvádí. Je dějepisář a občankář, ale většina metod se dá na češtinu adaptovat. Další tipy hledejte na Otevřeno.org.

Oblíbené pomůcky a aplikace Samanthy Pražské

Na PedF UK studuje matematiku a francouzštinu. Od patnácti let doučuje matematiku, fyziku, chemii a češtinu. Je lektorkou Školy Populo a členkou spolku Otevřeno, který podporuje vzdělávání pedagogů.

Foto: archiv S. Pražské

Přestože jsem zastáncem vlastního mozku, online kalkulačky Cymath.com a Mathway.com/Algebra už jsem nejednou ocenila ve chvíli, kdy jsem si nevěděla rady a nebo jsem si potřebovala svůj výsledek ověřit. Tyto kalkulačky totiž ukazují nejen výsledek, ale i postup, který k němu vedl.  Podklady pro hodiny ráda čerpám z webových stránek Realisticky.cz, jejichž autorem je gymnazijní profesor Martin Krynický. Jsou plné učiva matematiky pro ZŠ i SŠ a jako bonus najdete u jednotlivých kapitol i pedagogické poznámky. Na GeoGebra.org naleznete aplikace pro zobrazení grafů funkcí, geometrii a 3D matematiku. Využijete je pro zadávání úkolů a krása je, že už nemusíte pořád něco přeměřovat. Stačí dobře ovládat teorii, zadat parametry a je to! Další tipy pro online výuku najdete v Informačních aktovkách na Otevřeno.org.

Kilo písku nebo kilo peří?

Co je těžší? 🙂 Máte také oblíbený chyták pro své žáky? Pokud učíte fyziku nebo chemii, bude se vám hodit váha na pokusy. Představujeme vám odolnou plastovou váhu o objemu 1 l (k dispozici i 1/2 l). Je to ideální školní pomůcka pro pokusy s vyvažováním, a to předmětů, sypkých materiálů či kapalin. Pro snadnou manipulaci oceníte odnímatelné a odstupňované kbelíky. Váha je navíc vybavena kluzným kompenzátorem pro kalibraci.

Váha na pokusy potěší i menší a prvostupňové děti, které se právě naučili porovnávat a mohou tak prohloubit svoje nové poznatky v praxi 🙂 Fantazii se meze nekladou, a proto škála pokusů je široká.

zdroj: Tereza Veselá photo

Váhy na pokusy můžete zakoupit zde

Prolistujte si Kidtown Edu katalog vzdělávacích pomůcek 2020/21 zde

Kdo má mít nárok na asistenta pedagoga?


Víc jak deset tisíc dětí se SVP by mohlo přijít o nárok na podpůrné opatření. Počítá s tím navrhovaná úprava vyhlášky o inkluzi. „Chceme jen snížit administrativu a zvýšit užitek,“ vysvětluje  opatření MŠMT. „Je to protizákonné, diskriminační a nesystémové,“ zní od některých odborníků.

zdroj: Freepk.com

Aktuální rubriku PRO a PROTI pro vás připravila Iva Vokurková

Pokud by byl návrh novely přijat tak, jak ho připravilo ministerstvo, znamenalo by to mj., že žáci s tělesným postižením, chronickým onemocněním, závažnými vadami řeči i závažnými poruchami učení přijdou o nárok na asistenta pedagoga a většina také o podporu speciálního pedagoga. Nově by také o potřebě pedagogické intervence nerozhodovaly psychologicko-pedagogické poradny a speciálně pedagogická centra, ale ředitelé škol.

„Současný právní stav představuje nadbytečnou administrativní zátěž na straně škol a školských poradenských zařízení,“ vysvětluje MŠMT nutnost revize novely. „V některých případech dochází k neúčelnému využívání podpůrných opatření personálních podpor asistenta pedagoga a další pedagogický pracovník, často i bez významného dopadu na vzdělání a skutečnou inkluzi žáků,“ stojí v předkládací zprávě k novele. Svůj návrh prý ministerstvo opírá o analýzy svých statistických dat, zjištění České školní inspekce a poznatky z praxe školy a školských poraden.

Po zveřejnění se ovšem nad chystanými změnami strhla vlna kritiky, obzvlášť od České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání a Učitelské platformy. Návrh považují za diskriminační, nesystémový a ušitý horkou jehlou bez diskuse s odborníky.

„V tuto chvíli zpracováváme připomínky, věc není finální, proto to teď nebudeme komentovat,“ vzkázala Gramotným tisková mluvčí resortu Aneta Lednová.

Vyžaduje způsob přidělování asistentů pedagoga revizi tak, jak ji navrhuje MŠMT?

PRO

PaedDr. Jiří Pilař
předseda pražské sekce Asociace speciálních poradců

S návrhem novely vyhlášky č. 27/2016 Sb., předkládaným ministerstvem a tedy i s aktualizací pozice asistenta pedagoga souhlasím. Současné pojetí dostatečně nemotivuje ředitele škol podporovat jejich potřebný odborný růst a pokud nejde o lidi s pedagogickým vzděláním, tak učiteli příliš nepomohou, leckdy jsou spíš přítěží. Na tomto se shoduje množství učitelů. Materiál alespoň v rámci možností řeší mimo jiné pozici a uplatnění asistenta pedagoga, včetně snížení zbytnělé administrativy doprovázející v této době platnou vyhlášku. Od novely si slibuji především zefektivnění systému vzdělávání, kdy se podpory vázané na omezené finanční prostředky dostane skutečně především těm POTŘEBNÝM. V současné době je pozice asistenta pedagoga podpůrným opatřením jdoucím za konkrétním žákem, což je naprosto proti smyslu věci a překrývá se s úlohou osobního asistenta.

zdroj: archiv J. Pilaře

PROTI

Mgr. Lenka Hečková
Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání

Inkluze je dlouhodobý proces a je nepochybně v zájmu dětí a škol stále co zlepšovat. Praxe v přiznávání podpůrných opatření je skutečně na vstupu i výstupu roztříštěná. Cestou však rozhodně není radikální omezování zákonem garantované individualizované podpory dětem, a to na již překonaném diagnostickém základě, ale kvalitní metodické vedení školských poradenských zařízení ze strany MŠMT. Obecně je pak třeba, aby MŠMT naslouchalo skutečným potřebám z praxe a komunikovalo zamýšlené změny navenek, a nikoliv bez kvalitní analýzy dat a expertní spolupráce s dotčenými aktéry přinášelo unáhlená řešení motivovaná především rychlou úsporou finančních prostředků. Řešení, která poškodí nejen nejzranitelnější děti se speciálními potřebami a jejich rodiny, ale také jejich pedagogy a všechny žáky ve školách, na které by nedostatečná podpora společného vzdělávání v každodenní praxi přímo dopadla. Přičemž celkové následky všichni o to více pocítíme v budoucnu. Nejen v rovině sociální, ale i ekonomické.

zdroj: archiv L. Hečkové

Spojovatelné kostky

Příští týden se do školy vrací nejmenší žáčci – prvňáci a druháci. Přestože distanční výuka od jara pokročila a spousta učitelů vede online výuku tak, že by jim IT mohlo závidět, není nad přímý kontakt učitele a dětí. A to platí i pro učební pomůcky – vidět, vyzkoušet, osahat si. Abychom posílili výsledek a děti si ze školy odnesly co nejvíce poznatků, je třeba podpořit jejich zrakový i smyslový vjem.

Takovým příkladem vzdělávací pomůcky jsou například Spojovatelné kostky. Jedná se o kostičky o velikosti 1 cm3 v deseti barevných provedeních, vybavené zámečky, díky nimž se kostičky do sebe dobře zasazují a drží pohromadě. Dětem pomohou při sčítání, odčítání, rozkladu čísel, počítání do 10 a přes 10.

Spojovatelné kostky můžete standardně objednat zde

zdroj: kidtownedu.cz

Prolistujte si Kidtown Edu katalog vzdělávacích pomůcek 2020/21 zde

Rozkládací lidské tělo

Model torza lidského těla je detailně propracovaná vzdělávací pomůcka do hodin prvouky a biologie. Je samozřejmě ideální, pokud si ji žáci mohou sami vyzkoušet a pochopit, kde které orgány hledat a jak fungují. Každou část lze totiž vyndat a opět vrátit zpět na místo. Dá se ale i dobře využít jako názorná pomůcka pro online výuku. Ocení ji i malí biologové, kterým vrtá hlavou, jak to asi může vypadat uvnitř těla. Pro takto zvídavé děti, ale také ty, které zrovna ve škole probírají lidské tělo, je to ideální dárek na takovéto domácí studování 🙂

Model těla je velikostně přizpůsobený tak, aby si ho každé děcko mohlo dát na svůj pracovní stůl a mít ho vždy po ruce. Skládá se z osmi kusů, které lze rozložit na jednotlivé části. Ty představují reálné lidské orgány a děti si hezky procvičí, kde je který uložen, jak na sebe navazují a jakou funkci v těle mají. Díky modelu si děti vylepší znalost anatomie a prohloubí osobnostní rozvoj – PSHE (rozvoj osobnostní, sociální a zdravotní).

zdroj: Tereza Veselá photo

Výška modelu rozložitelného na 8 dílů je 270 mm. Tento anatomický model je menší a nemá rozkládací hlavu. 

K dispozici je i větší model těla rozložitelný na jedenáct jednotlivých orgánů, zahrnující rozložitelný model hlavy, mozku a srdce. Rozměr modelu je 500 x 190 x 130 mm.

zdroj: Tereza Veselá photo

Rozkládací model lidského těla seženete zde, nyní navíc se stetoskopem zdarma.

Prolistujte si Kidtown Edu katalog vzdělávacích pomůcek 2020/21 zde

Kdy už bude konec?

Pokud jste kromě učitelů i rodič prvostupňových dětí, asi často slýcháváte otázky týkající se času. „Mami, kdy bude končit hodina? Mami, kdy zase můžu na počítač?“atd.

Nejen pro takové případy doporučujeme výukovou pomůcku Time Timer, zobrazující plynutí času. Tento inovativní vizuální časovač  využívá červeného disku, který mizí tak, jak plyne čas. Na rozdíl od tradičních časovačů a hodin, které spíše činí čas abstraktní veličinou, Time Timer přesně ukazuje, kolik času „ještě zbývá“.

Vhodný je i pro demonstraci a pochopení trvání jednotlivých časových úseků, děti se lépe naučí hospodařit se svým časem (tj. ihned vidí, kolik času jim ještě zbývá) a lépe si uvědomí trvání dané činnosti…umožňuje pochopit „jak dlouho“, přispívá ke koncentraci dětí na daný úkol, je vhodný i pro rychlé výkony, jako např: pětiminutovky. 

Time Timer je vhodný i pro využití speciálními pedagogy či při práci s žáky/lidmi s různými „handicapy“. Vhodný pro dodržování časových schémat u jednotlivců s ADD, ADHD, Autismem, Aspergerovým syndromem a dyslexií. Zjednodušuje sledování doby trvání práce a případné terapie.

Time Timer je k dispozici v několika velikostech, můžete je zakoupit zde

Prolistujte si Kidtown Edu katalog vzdělávacích pomůcek 2020/21 zde