Oblíbené aplikace a pomůcky pro výuku výtvarné výchovy Štěpána Járky

Štěpán Járka učí na Střední odborné škole uměleckořemeslné a na ZŠ Burešova. Má za sebou sedm let pedagogické praxe. Začínal jako volnočasový pedagog, měl funkci předsedy předmětné komise, podílel se na tvorbě ŠVP. Je členem iniciativy Otevřeno na podporu vzdělávání pedagogů.

Výtvarný výchova není jen o výtvarných technikách. Jendou z hlavních oblastí, která by měla být u studentů rozvíjena, je tzv. vizuální gramotnost. Koukat a umět popsat to, co vidím kolem sebe. V pořadu televize Mall.cz Překvapivé stavby se architekt Adam Gebrian zaměřuje na popis veřejného prostoru, ať už se jedná o galerii či špinavou tramvajovou zastávku. Sochař Pavel Karous zase v seriálu Vetřelci a plameňáci hledá odpovědi na otázky typu Jakým způsobem zacházíme s odkazem minulosti v podobě kvalitního umění, na co reagují dnešní sochařské tvorba a kdo by měl o jejím zhotovení a umístění do veřejného prostoru rozhodovat. Sledujte ho na televizeseznam.cz/porad/vetrelci-a-plamenaci. V dalším pořadu Televize Seznam Um! učitel výtvarky Ondřej Horák reaguje na aktuální způsob chápání moderního umění. Poznáme vůbec rozdíl mezi uměním a kýčem? Jak by se mělo o umění učit na školách? Doporučuju i FB galerii Zdeňka Sklenáře, kde najdete rozhovory s významnými současnými umělci, ukázky jejich děl a popis procesů, jakými vznikají.  Další tipy najdete v informačních aktovkách na Otevreno.org.

FOTO: Otevřeno.org

Učitelský fuck-up Dominiky Pospíšilové

Děkujeme Dominice Pospíšilové za odvahu sdílet s námi svůj učitelský přešlap. Tady je.

„Ještě během studií jsem vedla volitelný seminář zaměřený na komunikační dovednosti. Na úvod každé hodiny vystoupil jeden ze studentů s krátkou prezentací na libovolné téma týkající se komunikace a cílem bylo vyzkoušet si mluvení před lidmi a prakticky využít to, o čem jsme mluvili v rámci teorie. Jednou předstoupil před tabuli třídní podivín. Jeho téma bylo opravdu „mimo mísu“, ale zazmatkovala jsem, že jsem možná měla s každým téma probrat předem a že bych mu měla dovolit svou práci odprezentovat, třeba překvapí. Jenže nepřekvapil, píchnul pohled do stropu a nadšeně chrlil informace o hercích 50. let minulého století, které jeho vrstevníci sotva znali podle jména, a prokládal to poznámkami jako „jak jistě víte“ a „to ani nemusím říkat, ale tak pro jistotu“. Třída se výborně bavila, prezentace se protáhla z 10 minut na 20, 30, 40… Nedokázala jsem ho zastavit, protože nereagoval na výzvu, že jeho čas už vypršel, a upřímně jsem se bavila úplně stejně jako jeho spolužáci. Postupně mi ale začalo docházet, jak moc se ztrapňuje a že celá tahle hodina bude úplně k ničemu. Ale jak z toho ven jsem netušila. Měla jsem strach ukázat, že nevím, co s ním, nechtěla jsem se ho dotknout, ale nakonec jsem mu prokázala asi tu nejhorší službu.“

Zdroj: archív D. Pospíšilové

Židle pro všechny s potřebou vestibulárních podnětů

Potíže dokončovat úkoly a pracovat v časovém tlaku, snadno se rozptýlí vnějšími podněty, zapomínají pomůcky a úkoly, vykřikují v hodině, neposedí, chodí po třídě, vrtí se. To jsou některé z projevů dětí s tzv. ADHD, tedy syndromem poruchy pozornosti s hyperaktivitou.

Školní výuka je pro tyto děti náročná, ovšem nejen pro ně. Děcko s takovou diagnózou může výrazně narušovat hodinu a komplikovat tak výuku učiteli i dětem. O tom jste se leckteří přesvědčili. „Lze s tím však pracovat,“ radí psycholožka a speciální pedagožka PhDr. Eva Šimotová.

zdroj: Tereza Veselá photo

„Skvělou základní pomůckou, která mírní projevy hyperaktivity a vedou pozornost dětí s ADHD, jsou balanční židle,“ potvrzuje PhDr. Šimotová. „Balanční židle totiž umožňují setrvávat v motorickém neklidu, aniž by dítě rušilo ostatní. Napomáhají též ventilovat napětí, kterému je dítě vystaveno.“

Vyzkoušejte židle Tilo. Jsou vhodné pro děti i dospělé se speciálními potřebami. Autisty, hyperaktivní (ADD nebo ADHD), Aspergerovým syndromem, poruchami učení, nebo s poruchami pozornosti, pro osoby , které k soustředení potřebují vestibulární podněty. Židle díky neklouzavé oblé spodní straně umožňuje  otáčet
se a naklánět se v rozmezí 360°, což zlepšuje smysl pro rovnováhu a vestibulární vnímání. Také k posílení vnitřních a zádových svalů.

Balanční židle Tilo můžete objednávat zde:

Prolistujte si Kidtown Edu katalog vzdělávacích pomůcek 2020/21 zde.

Březnové číslo ke stažení

Se začátkem března je tu nové vydání měsíčníku Gramotní. Můžete se těšit třeba na článek o introvertních dětech ve třídě, na rozhovor se socioložkou Lucií Jarkovskou o citlivé genderové výuce a moderní sexuální výchově a další. Prolistovat březnové vydání můžete zde, níže i ke stažení jako.pdf. Doufáme, že vás aktuální obsah zaujme.

Foto: Freepik.com

Oblíbené aplikace a pomůcky pro výuku občanské výchovy Leony Sochové

Leona Sochová studuje Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy, doučuje němčinu a má certifikát na vedoucího DofE (The Duke of Edinburgh´s International Award), což je seberozvojový progam pro mladé do 24 let založený na neformálním vzdělávání formou zážitkové pedagogiky. Je členkou hnutí Otevřeno podporujícího vzdělávání učitelů.

zdroj: archív L. Sochové

Jeden svět na školách zpřístupnil v rámci distančního vzdělávání na své portálu jsns.cz své dokumentární a naučné filmy pro veřejnost. Každý film obsahuje instrukce pro učitele a aktuálně i pro rodiče, jak s ním ve výuce, respektive doma pracovat, i úkoly pro žáky. Slavne-dny.cz je metodický portál k pořadu Slavné dny internetové televize Stream.cz, který shrnuje informace k významným a zdaleka ne jen historickým událostem. Žáci se tak zábavnou formou mohou dozvědět nejdůležitější fakta z naší historie. Slavné dny se skvěle hodí do dějepisu, ale i do občanské výchovy. Zábavné online procvičování, a to zdaleka ne jen v občanské výchově, ale i dalších předmětech, najdete na portálu skolasnadhledem.cz. Web TrainBra.in se zase snaží především o rozvoj kritického myšlení. Žáci se na tam učí efektivně pracovat s vlastním rozumem a logikou a dozví se a následně si procvičí, co je to hoax, deep fake nebo jaké existují argumentační fauly. Na webu Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd Obcankari.cz najdete množství pracovních listů, ale i různých jiných výukových materiálů. Pro přístup k některým z nich je zapotřebí se registrovat. Další tipy najdete na Otevreno.org

Oblíbené pomůcky a aplikace Ondřeje Zabloudila Pechníka


Učí češtinu na ZŠ Pozořice a vyučuje českou literaturu 1. poloviny 20. století a multikulturalismus v české literatuře na PedF MU v Brně. Vedle toho dělá technického redaktora ve vědeckém časopise Pedagogická orientace a je členem spolku Otevřeno, který podporuje vzdělávání pedagogů.

zdroj: otevřeno.org


Webovky Příběhy na 50 slov jsou skvělým zdrojem inspirace i materiálu pro výuku. Slabší příběhy můžete žákům nabídnout k opravení nebo vylepšení, ty povedené zase jako motivaci k překonání a hned máte skvělé slohové cvičení na vytváření pointy nebo dialogu. Příběhy lze propojit se sociálními sítěmi, status o 50 slovech si zvládne přečíst každý. Na sociální síti pro čtenáře Databazeknih.cz si zase žáci mohou vytvořit profil, zaznamenávat, co přečetli, hodnotit knihy hvězdičkami a komentovat je (psát minirecenze). Je to dobrá alternativa ke klasickému čtenářskému deníku a učitel tak vidí, co žáci čtou a co si o knihách myslí, na což se dá ve výuce dobře navázat. Množství vzdělávacích podcastů i četby na pokračování nabízí Český rozhlas, například v novém pořadu V izolaci současní čeští spisovatelé mluví o svých zkušenostech s karanténou. Blog Tajný učitel nabízí články o moderních a aktivizujících výukových metodách, které autor představuje, prakticky testuje a rozvádí. Je dějepisář a občankář, ale většina metod se dá na češtinu adaptovat. Další tipy hledejte na Otevřeno.org.

Oblíbené pomůcky a aplikace Samanthy Pražské

Na PedF UK studuje matematiku a francouzštinu. Od patnácti let doučuje matematiku, fyziku, chemii a češtinu. Je lektorkou Školy Populo a členkou spolku Otevřeno, který podporuje vzdělávání pedagogů.

Foto: archiv S. Pražské

Přestože jsem zastáncem vlastního mozku, online kalkulačky Cymath.com a Mathway.com/Algebra už jsem nejednou ocenila ve chvíli, kdy jsem si nevěděla rady a nebo jsem si potřebovala svůj výsledek ověřit. Tyto kalkulačky totiž ukazují nejen výsledek, ale i postup, který k němu vedl.  Podklady pro hodiny ráda čerpám z webových stránek Realisticky.cz, jejichž autorem je gymnazijní profesor Martin Krynický. Jsou plné učiva matematiky pro ZŠ i SŠ a jako bonus najdete u jednotlivých kapitol i pedagogické poznámky. Na GeoGebra.org naleznete aplikace pro zobrazení grafů funkcí, geometrii a 3D matematiku. Využijete je pro zadávání úkolů a krása je, že už nemusíte pořád něco přeměřovat. Stačí dobře ovládat teorii, zadat parametry a je to! Další tipy pro online výuku najdete v Informačních aktovkách na Otevřeno.org.

Kilo písku nebo kilo peří?

Co je těžší? 🙂 Máte také oblíbený chyták pro své žáky? Pokud učíte fyziku nebo chemii, bude se vám hodit váha na pokusy. Představujeme vám odolnou plastovou váhu o objemu 1 l (k dispozici i 1/2 l). Je to ideální školní pomůcka pro pokusy s vyvažováním, a to předmětů, sypkých materiálů či kapalin. Pro snadnou manipulaci oceníte odnímatelné a odstupňované kbelíky. Váha je navíc vybavena kluzným kompenzátorem pro kalibraci.

Váha na pokusy potěší i menší a prvostupňové děti, které se právě naučili porovnávat a mohou tak prohloubit svoje nové poznatky v praxi 🙂 Fantazii se meze nekladou, a proto škála pokusů je široká.

zdroj: Tereza Veselá photo

Váhy na pokusy můžete zakoupit zde

Prolistujte si Kidtown Edu katalog vzdělávacích pomůcek 2020/21 zde

Kdo má mít nárok na asistenta pedagoga?


Víc jak deset tisíc dětí se SVP by mohlo přijít o nárok na podpůrné opatření. Počítá s tím navrhovaná úprava vyhlášky o inkluzi. „Chceme jen snížit administrativu a zvýšit užitek,“ vysvětluje  opatření MŠMT. „Je to protizákonné, diskriminační a nesystémové,“ zní od některých odborníků.

zdroj: Freepk.com

Aktuální rubriku PRO a PROTI pro vás připravila Iva Vokurková

Pokud by byl návrh novely přijat tak, jak ho připravilo ministerstvo, znamenalo by to mj., že žáci s tělesným postižením, chronickým onemocněním, závažnými vadami řeči i závažnými poruchami učení přijdou o nárok na asistenta pedagoga a většina také o podporu speciálního pedagoga. Nově by také o potřebě pedagogické intervence nerozhodovaly psychologicko-pedagogické poradny a speciálně pedagogická centra, ale ředitelé škol.

„Současný právní stav představuje nadbytečnou administrativní zátěž na straně škol a školských poradenských zařízení,“ vysvětluje MŠMT nutnost revize novely. „V některých případech dochází k neúčelnému využívání podpůrných opatření personálních podpor asistenta pedagoga a další pedagogický pracovník, často i bez významného dopadu na vzdělání a skutečnou inkluzi žáků,“ stojí v předkládací zprávě k novele. Svůj návrh prý ministerstvo opírá o analýzy svých statistických dat, zjištění České školní inspekce a poznatky z praxe školy a školských poraden.

Po zveřejnění se ovšem nad chystanými změnami strhla vlna kritiky, obzvlášť od České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání a Učitelské platformy. Návrh považují za diskriminační, nesystémový a ušitý horkou jehlou bez diskuse s odborníky.

„V tuto chvíli zpracováváme připomínky, věc není finální, proto to teď nebudeme komentovat,“ vzkázala Gramotným tisková mluvčí resortu Aneta Lednová.

Vyžaduje způsob přidělování asistentů pedagoga revizi tak, jak ji navrhuje MŠMT?

PRO

PaedDr. Jiří Pilař
předseda pražské sekce Asociace speciálních poradců

S návrhem novely vyhlášky č. 27/2016 Sb., předkládaným ministerstvem a tedy i s aktualizací pozice asistenta pedagoga souhlasím. Současné pojetí dostatečně nemotivuje ředitele škol podporovat jejich potřebný odborný růst a pokud nejde o lidi s pedagogickým vzděláním, tak učiteli příliš nepomohou, leckdy jsou spíš přítěží. Na tomto se shoduje množství učitelů. Materiál alespoň v rámci možností řeší mimo jiné pozici a uplatnění asistenta pedagoga, včetně snížení zbytnělé administrativy doprovázející v této době platnou vyhlášku. Od novely si slibuji především zefektivnění systému vzdělávání, kdy se podpory vázané na omezené finanční prostředky dostane skutečně především těm POTŘEBNÝM. V současné době je pozice asistenta pedagoga podpůrným opatřením jdoucím za konkrétním žákem, což je naprosto proti smyslu věci a překrývá se s úlohou osobního asistenta.

zdroj: archiv J. Pilaře

PROTI

Mgr. Lenka Hečková
Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání

Inkluze je dlouhodobý proces a je nepochybně v zájmu dětí a škol stále co zlepšovat. Praxe v přiznávání podpůrných opatření je skutečně na vstupu i výstupu roztříštěná. Cestou však rozhodně není radikální omezování zákonem garantované individualizované podpory dětem, a to na již překonaném diagnostickém základě, ale kvalitní metodické vedení školských poradenských zařízení ze strany MŠMT. Obecně je pak třeba, aby MŠMT naslouchalo skutečným potřebám z praxe a komunikovalo zamýšlené změny navenek, a nikoliv bez kvalitní analýzy dat a expertní spolupráce s dotčenými aktéry přinášelo unáhlená řešení motivovaná především rychlou úsporou finančních prostředků. Řešení, která poškodí nejen nejzranitelnější děti se speciálními potřebami a jejich rodiny, ale také jejich pedagogy a všechny žáky ve školách, na které by nedostatečná podpora společného vzdělávání v každodenní praxi přímo dopadla. Přičemž celkové následky všichni o to více pocítíme v budoucnu. Nejen v rovině sociální, ale i ekonomické.

zdroj: archiv L. Hečkové

Spojovatelné kostky

Příští týden se do školy vrací nejmenší žáčci – prvňáci a druháci. Přestože distanční výuka od jara pokročila a spousta učitelů vede online výuku tak, že by jim IT mohlo závidět, není nad přímý kontakt učitele a dětí. A to platí i pro učební pomůcky – vidět, vyzkoušet, osahat si. Abychom posílili výsledek a děti si ze školy odnesly co nejvíce poznatků, je třeba podpořit jejich zrakový i smyslový vjem.

Takovým příkladem vzdělávací pomůcky jsou například Spojovatelné kostky. Jedná se o kostičky o velikosti 1 cm3 v deseti barevných provedeních, vybavené zámečky, díky nimž se kostičky do sebe dobře zasazují a drží pohromadě. Dětem pomohou při sčítání, odčítání, rozkladu čísel, počítání do 10 a přes 10.

Spojovatelné kostky můžete standardně objednat zde

zdroj: kidtownedu.cz

Prolistujte si Kidtown Edu katalog vzdělávacích pomůcek 2020/21 zde