Programovací platformy pro děti: Makecode

Minulý týden nám lektor kurzů digitálních dovedností makeITtoday Ondřej Vošta představil programovací platformu pro děti Scratch. Dnes nás seznámí s dalším ze svých oblíbených nástrojů – Makecode.

Makecode je výukový programovací nástroj z dílny společnosti Microsoft. Obsahuje jednak snadno pochopitelný blokový programovací jazyk podobný Scratchi, ale umožňuje své rozhraní přepnout i do Pythonu nebo Javascriptu, a tím dát studentům možnost nahlédnout do profesionálních programovacích jazyků nebo si začít zkoušet programovat v nich.

Snadná cesta k robotice

Spolu se skvělou a cenově dostupnou platformou micro:bit je makecode přívětivou cestou k robotice. Micro:bit je malinký výukový počítač. Přímo u sebe má display z 25 led světýlek, akcelerometr pro zjišťování náklonu, tlačítka, teploměr a ještě má dostupné programovatelné kontakty (takzvané piny), které umožňují přímou práci nebo jeho další rozšíření (a různých rozšíření je na trhu opravdu nespočet). A celý micro:bit a jeho rošíření můžete programovat pomocí makecode. Navíc má makecode skvělý emulátor micro:bitu, takže na vyzkoušení ani fyzické zařízení nepotřebujete.

A to není vše

Makecode se dá využít pro několik dalších robotů, ale také k programování do hry Mincraft Education Edition (pozor, opravdu je třeba verze Education Edition). A nebo také k programování jednoduchých her (https://arcade.makecode.com/) připomínajících staré konzole a automaty. Tyto hry je pak možné vkládat do katalogů nebo na vlastní webové stránky, případně nahrát do různých kutilských konzolí.

Co se mohou studenti naučit?

Spolu s micro:bit mohou například pomocí pinů testovat, jaké materiály vedou elektrický proud. Mohou vytvořit vlastní krokoměr nebo si posílat tajné zprávy mezi micro:bity.

U toho všeho se prakticky naučí, co to jsou senzory, jak je roboti čtou, pomocí programu vyhodnocují a podávají konkrétní výstupy. A naučí se nebo zopakují základní programátorské koncepty jako například proměnné a podmínky. Programování může být pro studenty příliš abstraktní a programování fyzických zařízení ho pomůže přiblížit reálnému světu.