3 méně známé nástroje pro online výuku

V online výuce se setkáváme s množstvím nových problémů a výzev. Jak sledovat postup žáků, když se nemohu projít po třídě a „nakouknout”, jak spolupracovat na dálku a podobně. Dnes vám Ondřej Vošta představí 3 nástroje, které rád používá při online výuce na kurzech digitálních dovedností makeITtoday

Padlet

Padlet je elektronická obdoba nástěnky s lístečky. Od korkové nástěnky jí však posouvá na míle daleko několik vlastností.

  • Samozřejmostí je možnost nástěnku sdílet se studenty, a to pouhým odkazem (není třeba vytvářet účty).
  • Lístečky mohou obsahovat všemožná média jako text, obrázky a videa. Navíc je možné je komentovat nebo jim dávat srdíčka, hvězdičky, palce nahoru či dolů.
  • Lístečky můžete na nástěnce uspořádat – buď volně, do pojmenovaných sloupců, do mřížky a mnoho dalšího.

Ve výuce padlet využívám například k získání zpětné vazby, brainstormingu nebo evokaci. Se studenty také při práci na delších týmových projektech, kde si na lístečky píší dílčí úkoly a přesouvají je mezi sloupci „TODO”, „Děláme na tom” a „Hotovo”.

Ve verzi zdarma máte k dispozici 3 nástěnky bez jakýchkoliv dalších omezení.

Quizizz

Quizizz je online kvíz. Online nástrojů pro tvorbu kvízů je mnoho, zmíním například ještě Kahoot, který rád používám spíš v prezenční výuce. Z mnoha vlastností Quizizz bych zmínil hlavně tyto:

  • Každý žák jde svým vlastním tempem, vy pouze sledujete, kde kdo je. Na konci přehledně vidíte výsledky a můžete je využít ke zpětné vazbě a navedení studentů v dalším rozvoji.
  • Máte k dispozici několik různých druhů otázek jako výběr jedné/více možností, hlasování, volný text, vyplnění slov nebo můžete přidat i vysvětlující slide.
  • V odpovědích mohou být obrázky – speciálně například při výuce Scratch je lepší ukázat blok jako obrázek a nepřepisovat text.

Verze zdarma má drobná omezení, která mi ale nikdy nevadila. Údajně jsou ve verzi zdarma také reklamy, ale nezaznamenal jsem je.

Classcraft

Classcraft je nástroj, jak z výuky udělat online hru na hrdiny. Každý student je hrdina a vy připravujete dobrodružství. V nejjednoduší formě máte mapu, na kterou umístíte úkoly a cesty jak mohou studenti mezi úkoly postupovat. Pokud se chcete ponořit hlouběji, každý student má ve hře povolání (Kouzelník, Ochránce nebo Léčitel), má své body zkušenosti, úroveň, životy, energii a speciální dovednosti. Jak toto všechno využijete, je na vás, ale už základní mapa s úkoly přináší několik výhod.

  • Cesty mezi úkoly se mohou větvit, takže nemusí všichni dělat totéž. Nejčastěji mám na mapách několik společných úkolů a pak křižovatku, kde si mohou studenti vybrat.
  • Samozřejmostí je, že vidíte postup hráčů a můžete na to reagovat.
  • Celá stylizace do hry vypadá dobře a studenty baví.

Classcraft je trochu složitější nástroj, ale minimálně základní využití map není nic, co by běžný uživatel nezvládl. Studenti potřebují registraci a doporučuji ji s nimi projít online. Celá platforma je anglicky, ale po úvodní registraci si studenti vystačí s několika málo obrázky, které si v nejhorším zapamatují jako obrázky.

Ve verzi zdarma může mít vaše dobrodružství pouze 6 úkolů, ale můžete vytvořit i více dobrodružství. Jiná omezení mi zatím ve využívání tohoto báječného nástroje nebránila.