Hodnotící karty: komunikují s dětmi a nestigmatizují

Dnes jsme pro vás vybrali sadu karet pro klasické i formativní hodnocení.
Jak to funguje?
Je to docela jednoduché: děti i učitel mají k dispozici karty, díky kterým si toho mohou navzájem spoustu říct a například:

  • nerušit soustředění těch, kteří ještě pracují
  • ohodnotit individuální výkon bez porovnávání a známkování
  • vyjádřit svůj názor na probírané téma
  • dát spolužákům zpětnou vazbu a najít motivační a nezraňující slova.
  • Oboustranné celobarevné karty bez postaviček a semaforová karta jakou určeny pro spolupráci se žáky ve chvíli, kdy pracují následovně: Když žák otočí na lavici zelenou, znamená to: „Hotovo“. Také tím signalizuje, že je připraven pomoci některému ze spolužáků. Červená říká: „Nerozumím zadání, potřebuji radu od učitele.“ Bílá karta znamená, že žák ještě pracuje.

  • Žlutá, že uvítá pomoc od spolužáka, který už je hotov a je ochoten pomoci. Na obrázkových kartách najdou žáci a učitelé různé možnosti, jak poskytnout zpětnou vazbu a současně umožňuje dětem kriticky zhodnotit svůj výkon (To se povedlo, Já zírám, Jsi hvězda, Nadechni se, Zkus to ještě jednou, Tohle úplně nevyšlo apod.). Autorkou obrázků na kartách je Kája Shipstead. Výběr výtvarnice rozhodně nebyl náhodný. Kromě toho, že je Kája skvělá malířka, učí sama kreativním a zábavným způsobem angličtinu. Jejím obrázkům děti rozumí.
    Sada obsahuje 24 balíčků barevných karet pro žáky ve formátu A6 a jednu sadu stejných karet, formát A5 pro učitele. V každém balíčku je celkem 14 karet: 11 obrázkových, 2 oboustranné barevné (bílá, žlutá, červená, zelená) a 1 karta je oboustranná, semaforová (zelené a červené kolečko).
    K čemu se vám to může hodit?
    „Využití karet je samozřejmě mnohem širší, než jen sledování práce na aktuálním úkolu. Fantazii se meze nekladou. Můžou se hodit třeba při diskusi k různým projektům a návrhům řešení, děti se mohou vyjádřit k zajímavosti probíraného tématu. Záleží, na tom, jaký význam jednotlivým kartám společně s dětmi dáte. Důležité je, že karty nestigmatizují, neznámkují, ale vhodným, vtipným a dětem blízkým způsobem umožňují hodnotit nejen vlastní výkon.“ Vysvětluje Jana Vyhlídalová,
    zakladatelka projektu Gramotní.

Karty seženete zde.